De Svartedalen in Zweden

Dit is een blogpost geschreven aan de hand van jeugdherinneringen, verhalen en oude foto’s die gemaakt zijn door mijn ouders. Ik waarschuw wel, de kwaliteit van de foto’s zijn niet 100% en zeker niet te vergelijken met de hedendaagse technologie, maar het geeft wel een goed beeld (hoop ik.) Ik ben jarenlang, bijna elke zomer, in Scandinavië geweest. Van Legoland en het huis van Hans Christiaan Andersen in Denemarken naar een rondreis door Noorwegen, van een familiebezoek in Finland naar het gebied waar ik heel veel ben geweest. De Svartedalen in Zweden.

Ik kan me niet echt herinneren wanneer ik er voor het eerst geweest ben, maar uit verhalen weet ik dat het omstreeks juni 1989 geweest is. Ik was toen 2 jaar oud, bijna 3 en ging toen samen met mijn ouders en mijn broertje van 7 maanden voor het eerst op vakantie. Mijn ouders hadden een camper gehuurd en daarmee zijn we 14 dagen in Zweden en omgeving geweest. Ik zat gisteravond door oude fotoalbums te spitten, op zoek naar ‘bruikbare’ foto’s en kwam daarbij ook een verhaal tegen die geschreven was door mijn vader. Mede hierdoor kwamen er zeker meer herinneringen naar boven, misschien niet van het moment dat ik 2-3 jaar was, maar wel van latere periodes. Eén van de dingen die me altijd is bijgebleven zijn onze bezoeken aan de Svartedalen in Zweden. Waarom? Dat weet ik niet. Misschien de rust, de stilte, de uitzichten. Het kan allemaal. Eén ding weet ik wel, ik wil er zeker nog eens naartoe. Misschien al wel snel met mijn vriendin, of misschien wel later… Als ik mijn eigen gezin heb. Anyway, de foto’s die ik geselecteerd heb zijn van verschillende jaren, maar goed het gebied blijft hetzelfde. Wie weet kan ik hier wel wat mensen mee overtuigen om dit prachtige gebied te gaan bezoek.

Hoe kwam ik in de Svartedalen, Zweden

Mijn eerste keer in Zweden kan ik mij totaal niks van herinneren. Het was geloof ik ook de eerste vakantie die mijn ouders met mijn broertje en mij ondernamen. En dan gelijk naar Zweden? Ja inderdaad. Dit had er ook mee te maken dat mijn vader er al vele malen eerder geweest was en dat mijn oudere broer (hij is 17,5 jaar ouder) werkte op een boerderij vlakbij de stad Göteborg. Uit verhalen weet ik dat we er geweest zijn, er zijn foto’s van, maar dat is het dan ook. Hier kan ik verder ook weinig over vertellen. Maar ik loop alweer op de feiten vooruit. Hoe ben ik ooit in Zweden aangekomen? Ja, we gingen met de camper en toen? Nou, eerst ga je met de auto of camper richting Duitsland en/of Denemarken. Er zijn meerdere overtochten vanuit Duitsland en Denemarken om in Noorwegen, Zweden en Finland te komen. Voor zover ik weet gingen wij vaak vanuit Kiel in Duitsland of Frederikshavn in Denemarken, met de ferry’s van Stena Line richting de stad Göteborg. De route van Frederikshavn naar Göteborg is een korte route van een paar uur, je bent zo overgestoken. De route vanuit Kiel duurde wat langer, was ook vaak een nachtboot. Als de ferry op het juiste moment vertrok vanuit Frederikshavn, dan gaf je dat een waanzinnig mooi beeld en uitzicht.

De Svartedalen in Zweden

Het uitzicht bij vertrek uit Frederikshavn in Denemarken.

Zoals ik al vertelde, hebben we na aankomst in Göteborg mijn broer bezocht op de boerderij. Dit is eenmalig geweest, de andere jaren reden we gelijk door naar de Svartedalen (als we in Zweden waren natuurlijk). Het gebied de Svartedalen kan je heel simpel bereiken door vanuit Göteborg de snelweg E6 richting Kungälv te volgen. Vanaf daar wordt het al snel op de borden aangegeven. Het mooie aan Zweden is dat je overal mag kamperen, dus ook in de Svartedalen. Of wij er nu waren met de camper of met de tent (wat we voornamelijk de laatste jaren deden), dat maakte niet uit. Het is gewoonweg heerlijk om je tent op te zetten aan een meer en elke zonsopgang en zonsondergang mee te kunnen maken.

Het gebied ‘De Svartedalen’.

Het natuurgebied ‘de Svartedalen’, Zweden.

Het is gewoon heerlijk om ’s ochtends wakker te worden en een duik te nemen in het meer. Het mooie aan veel meren is dat ze de eerste 10 á 20 meter maar 0,5 – 1 meter diep zijn. Hierdoor is het voor kinderen heel aangenaam, maar ook voor volwassenen. Je hoeft niet gelijk te gaan zwemmen, je kan bij wijze van lekker dobberen op het water of gewoon een stukje ochtendgymnastieken en een kleine wandeling door en langs het water maken. Overdag was je vaak wel weer weg, dan ging je even wat bekijken of opzoeken. Je kan je tent dan ook rustig laten staan, want in principe gebeurt er niks mee. Na terugkomst bij de tent, werd er gelijk een heerlijk, prachtig en groot kampvuur aangelegd en kon je lekker genieten van het eten en de omgeving. En als uiteindelijk het zonnetje ondergaat is het tijd om lekker te gaan slapen. Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar geniet maar gewoon van de foto’s.

Lekker zwemmen.

Eén van de vele uitzichten.

Echt zo’n strandje waar je lekker je tent op kan zetten.

Nog zo’n strandje :)!

Zonsondergang aan het meer! GENIETEN!

Vertrek uit de Svartedalen in Zweden.

Niemand houdt ervan, weer teruggaan naar Nederland. Ook ik niet. Maar helaas, tent opruimen, auto inpakken en terugrijden naar Göteborg. Je kan vanuit daar natuurlijk dezelfde weg terugnemen, zoals je gekomen bent. Toentertijd was er ook nog een andere optie, namelijk met Scandinavian Deaways vanuit Göteborg, rechtstreeks naar Amsterdam. Ik geloof dat wij dit één keer gedaan hebben, maar ook hier weet ik niks meer van. Deze route bestaat ook niet meer. Na deze blog over de Svartedalen in Zweden komen er nog wel meer over mijn reizen naar Noorwegen en Finland.

De Svartedalen in Zweden

Gezellig op de foto met mijn vader en mijn broertje (r)

De boot terug naar huis!

4 comments on "De Svartedalen in Zweden"

1. Haha super cute, die laatste foto :D Leuke post!

2. Erg leuk. Die foto van jullie drieën.Grappig!